www.sportpodbilouvezi.cz
Sport pod bílou věží - autor webu:
Tomáš Rademacher
Telefon: +420 602 168 9101
Web: www.sportpodbilouvezi.cz

Sport pod Bílou věží na Facebooku Navštivte Sport pod Bílou věží na Google+ Navštivte Sport pod Bílou věží na YouTube

Novinky

Zpátky pod Lízátky. Nová kniha Michala Petráka. V minulých dnech vyšla kniha kolegy Michala Petráka, mapující minulost i současnost fotbalového stadionu v Hradci Králové. Nejnovější fotografie v knize byly pořízeny opravdu jen před několika málo dny.

Publikace ČERNOBÍLÁ HISTORIE 110 LET FC HRADEC KRÁLOVÉ

Společnými silami Michala Petráka, Jiřího Rádla a Tomáše Rademachera vyjde v příštích dnech bohatě ilustrovaná publikace, mapující 110 let historie královéhradeckého fotbalu.

Sport pod Bílou věží v Hradeckém deníkuMiluje sportovní historii a je hrdý Hradečák. Připomíná staré časy | Hradecký deník | 8.5.2014

Jedinečná možnost získat přímo od autora knihu HISTORIE HOKEJE V HRADCI KRÁLOVÉ

Publikace „Historie ledního hokeje, aneb led byl poněkud měkký" je koncipována jako kronika, seznámí čtenáře s počátky ledního hokeje v Hradci Králové a provede ho všemi  sezónami od roku 1930 do roku 2008.

Úvod » Reportáže » František Horáček – motocyklový závodník

František Horáček – motocyklový závodník

Hradec Králové a motorismus? Město, které dalo Československu a světu pardubickou Zlatou přilbu (nezapomínejme, že původním pořadatelem závodu byl od roku 1929 Východočeský autoklub, který měl sídlo právě v Hradci Králové) nemohlo zůstat stranou motoristickému boomu. Málo se ví, že již 18. srpna 1902 se Hradcem prohnal první motocyklový závod v Čechách. Trať vedla z Poděbrad přes Mnichovo Hradiště, Turnov, Jičín, Hořice a Hradec Králové, kde byla obrátka a jelo se po stejné trase zpět do Poděbrad. Jedním ze závodníků byl slavný Václav Vondřich, první místo však získal Narcis Podsedníček. Závod organizoval Klub velocipedistů a ukazoval pozvolný přesun klubu i k motorovým kolům.

Od třicátých let získal proslulost tzv. Hradecký okruh, který jezdily motocykly i automobily. Start a cíl byl v prvních ročnících na Ulrichově náměstí, divácky atraktivní byla především ostrá zatáčka vlevo při sjezdu ze starého města k hotelu Grand, kde byla řada vážných nehod. Na přelomu 50. a 60. let byli výborní i hradečtí plochodrážníci (jmenujme oba Fišery, Josefa Hidvéghyho, Hendla, Vlastimila Rauera, Vidrnu a další). V důsledku reformy krajů v roce 1960 došlo ke sloučení Pardubického a Hradeckého kraje ve Východočeský kraj a nástupnickým družstvem se stalo družstvo VČ KV Svazarmu, jehož jezdci pak přešli do Pardubic.

Samozřejmě nelze opomenout ani v 50. letech vybudovanou trať na Meteoru ve Svobodných Dvorech, kde se například v roce 1954 při mezinárodních závodech okolo trati tísnilo 35 tisíc diváků.

Od konce 60. let byl hradecký motorismus spojen s legendární značkou AHRA konstruktérů Václava Rathouského a Zbyňka Havrdy. Zbyněk Havrda je pak neoddiskutovatelnu legendou hradeckého motorismu všech dob. Ale kdo byl před ním?

Podařilo se nám získat materiály o Františku Horáčkovi, hradeckém motocyklovém závodníkovi, který působil na východočeských tratích od konce 50. do poloviny 60. let. I díky vzpomínkám rodiny se můžeme vnořit do motocyklové závodní horečky těch let, kdy svou závodní Jawu, nebo Čezetu vlastnily stovky mladých nadšenců, toužících jít ve stopách hvězd motocyklového nebe Šťastného, Havla, Bočka, Koštíře a dalších.

František Horáček (4.7.1940 - 9.6.1982 v Hradci Králové)

František Horáček před Svazarmovskou dílnou, která se nacházela v dnešní ulici Otokara.BřezinyFrantišek se narodil v Hradci Králové a po ukončení Střední průmyslové školy strojnické nastoupil v ZVÚ coby konstruktér. Protože se zajímal o techniku a jako mladíčka ho oslovily motocykly, dělal již od svých patnácti let mechanika řadě přátel a starších kolegů, závodníků.  Jmenujme především Milana Fialu (přezdívaného „Fialista"), dále Ivo Klána (přezdívka „Hlína"), Josefa Libřického, Jaroslava Christa, Lubomíra Čížu a Tomáše Víška.

Motocykly stavěli a ladili v již neexistující dílně Svazarmu v ulici Otokara Březiny (vnitroblok za Finančním úřadem). Po absolvování vojenské základní služby v Praze (1959-61, jako řidič) si našetřil peníze a zakoupil vlastní motocykl, který si postupně upravoval a začal se zúčastňovat závodů v okolí Hradce Králové.

Z jeho archivu máme zdokumentovány například závody ve Vrchlabí (1964) a v Hořicích, kde 2. května 1965 probíhal tehdejší „trucpodnik" Svazarmu Betlém Hořice, tedy alternativního závodu ke slavnějším „300 zatáčkám" pro začínající jezdce v kraji.

O tom, jak svůj stroj ladil a zdokonaloval svědčí zdokumentované testovací jízdy na rovince ze Stěžer na Nechanice (1963 - ČZ 175 dosáhla maximální rychlost 148 km/hod.). Zajímavé na této akci je, že získali povolení „na čtvrtek odpoledne", přičemž z Hradce vyráželo doprovodné vozidlo (obvykle budoucí manželka na skútru) a za ním s tlumičem výfuku na svém speciálu závodník. Ten tlumil výfuk spolehlivě - prázdnou plechovkou od párků...

Po několika pádech, zlomenině ruky a dvou tragických událostech jeho kolegů se v roce 1965 rozhodl František v další závodní kariéře nepokračovat. S jeho ČZ 125 jezdil později další hradecký závodník Milan Pavliš. V té době již začal sbírat první úspěchy náš starý známý - Zbyněk Havrda...

Po skončení závodních aktivit se František, kromě rozrůstající se rodiny, na plno věnoval své druhé vášni - horám. Jako cvičitel lyžování II.stupně, přispěl k rozvoji bílého sportu pod hlavičkou TJ Sokol Stěžery, kde působil i jako kronikář. Bohužel zemřel mlád při nezdařené operaci srdce.

Text: Tomáš Rademacher (15.10.2021)
Fotografie: Archiv František Horáček

Poděkování: Pavel Horáček a Jaroslava Horáčková (Hradec Králové)

Zdroje: Štemberk, Jakubec, Šalanda: Automobilismus a česká společnost (Karolinum, 2021)

http://www.speedwaya-z.cz/

Star č. 29, 1936


Fotografie

	1 - Malý Frantík ve fotoateliéru - autíčko vyrobil Frantíkův otec v STS

1 - Malý Frantík ve fotoateliéru - autíčko vyrobil Frantíkův otec v STS

	2 - Christ a patnáctiletý mechanik Horáček s motocyklem Hurikán – v Československu vyrobeno jen pár exemplářů tohoto stroje – rok 1955

2 - Christ a patnáctiletý mechanik Horáček s motocyklem Hurikán – v Československu vyrobeno jen pár exemplářů tohoto stroje – rok 1955

3 - Svazarmovská dílna se nacházela v dnešní ulici Otokara.Březiny (dnes už jen průjezd z Gočárovy třídy a tehdejší domy už neexistují. Milovníci filmů by poznali noční ulici z detektivního filmu „105% alibi“, natáčeného v roce 1959 v Hradci Králové)

3 - Svazarmovská dílna se nacházela v dnešní ulici Otokara.Březiny (dnes už jen průjezd z Gočárovy třídy a tehdejší domy už neexistují. Milovníci filmů by poznali noční ulici z detektivního filmu „105% alibi“, natáčeného v roce 1959 v Hradci Králové)

4 - terenními motocykly to začalo

4 - terenními motocykly to začalo

5 - závodníci stojící zleva: Ivo Klán (alias Hlína - dlouhá léta řidičem trolejbusu v MHD), 4. zleva (vykukuje za dívkou) Milan Fiala a 5. zleva v čepici FH (byl mechanikem Víška), před ním v helmě Víšek a úplně vpravo Josef Libřický

5 - závodníci stojící zleva: Ivo Klán (alias Hlína - dlouhá léta řidičem trolejbusu v MHD), 4. zleva (vykukuje za dívkou) Milan Fiala a 5. zleva v čepici FH (byl mechanikem Víška), před ním v helmě Víšek a úplně vpravo Josef Libřický

6 - František Horáček v kufru vozu

6 - František Horáček v kufru vozu

7 - Závody

7 - Závody

8 - závodník Fiala - přezdívaný Fialista

8 - závodník Fiala - přezdívaný Fialista

9 - František Horáček - ateliérový portrét

9 - František Horáček - ateliérový portrét

		10 - František Horáček a Fiala, zvaný Fialista

10 - František Horáček a Fiala, zvaný Fialista

11 - František Horáček a jeho první terénní soutěž - Litice 1958

11 - František Horáček a jeho první terénní soutěž - Litice 1958

12 - František Horáček jako řidič, vojna Praha 1959-61

12 - František Horáček jako řidič, vojna Praha 1959-61

				13 - Milan Fiala (alias Fialista) byl starší než ostatní a patřil k úspěšným hradeckým závodníkům a přátelům Františka. Motocykly si svépomocí upravovali, včetně kapotáže, ladili a vylepšovali, každý již měl svůj vlastní stroj, ne jako v počátcích.

13 - Milan Fiala (alias Fialista) byl starší než ostatní a patřil k úspěšným hradeckým závodníkům a přátelům Františka. Motocykly si svépomocí upravovali, včetně kapotáže, ladili a vylepšovali, každý již měl svůj vlastní stroj, ne jako v počátcích.

		14 - Milan Fiala (alias Fialista) byl starší než ostatní a patřil k úspěšným hradeckým závodníkům a přátelům Františka. Motocykly si svépomocí upravovali, včetně kapotáže, ladili a vylepšovali, každý již měl svůj vlastní stroj, ne jako v počátcích.

14 - Milan Fiala (alias Fialista) byl starší než ostatní a patřil k úspěšným hradeckým závodníkům a přátelům Františka. Motocykly si svépomocí upravovali, včetně kapotáže, ladili a vylepšovali, každý již měl svůj vlastní stroj, ne jako v počátcích.

		15 - testovací jízdy ve Stěžerách (rovinka směr Nechanice). Zajímavost – na testovací jízdy měli povolen čtvrtek odpoledne, přičemž z Hradce Králové vyráželo doprovodné vozidlo (často motocykl - skútr, který řídila Františkova budoucí manželka).

15 - testovací jízdy ve Stěžerách (rovinka směr Nechanice). Zajímavost – na testovací jízdy měli povolen čtvrtek odpoledne, přičemž z Hradce Králové vyráželo doprovodné vozidlo (často motocykl - skútr, který řídila Františkova budoucí manželka).

		16 - testovací jízdy ve Stěžerách (rovinka směr Nechanice). Zajímavost – na testovací jízdy měli povolen čtvrtek odpoledne, přičemž z Hradce Králové vyráželo doprovodné vozidlo (často motocykl - skútr, který řídila Františkova budoucí manželka).

16 - testovací jízdy ve Stěžerách (rovinka směr Nechanice). Zajímavost – na testovací jízdy měli povolen čtvrtek odpoledne, přičemž z Hradce Králové vyráželo doprovodné vozidlo (často motocykl - skútr, který řídila Františkova budoucí manželka).

17- František Horáček závody 1964

17- František Horáček závody 1964

18 - pravděpodobně z Vrchlabí – František v půjčené kožené bundě, upravená válečná helma po Němcích

18 - pravděpodobně z Vrchlabí – František v půjčené kožené bundě, upravená válečná helma po Němcích

19 - pravděpodobně z Vrchlabí – František v půjčené kožené bundě, upravená válečná helma po Němcích

19 - pravděpodobně z Vrchlabí – František v půjčené kožené bundě, upravená válečná helma po Němcích

20 - František Horáček - Kvalifikační závody - Vrchlabí 1964

20 - František Horáček - Kvalifikační závody - Vrchlabí 1964

21 - ČZ 125 - model 1965

21 - ČZ 125 - model 1965

22 - ČZ 125 - model 1965 detail

22 - ČZ 125 - model 1965 detail

23 - původní Svazarm byl zbourán a toto je záběr z dílny na Slezském předměstí - proti Františkovi je Fiala, uprostřed Víšek, který později emigroval

23 - původní Svazarm byl zbourán a toto je záběr z dílny na Slezském předměstí - proti Františkovi je Fiala, uprostřed Víšek, který později emigroval

		24 - František Horáček na tzv. trucpodniku - rebelujících závodníků v Hořicích, dne 2.5.1965. František se kvalifikoval – výborným 4. místem ve třídě 125 ccm.

24 - František Horáček na tzv. trucpodniku - rebelujících závodníků v Hořicích, dne 2.5.1965. František se kvalifikoval – výborným 4. místem ve třídě 125 ccm.

		25 - František Horáček na tzv. trucpodniku - rebelujících závodníků v Hořicích, dne 2.5.1965. František se kvalifikoval – výborným 4. místem ve třídě 125 ccm.

25 - František Horáček na tzv. trucpodniku - rebelujících závodníků v Hořicích, dne 2.5.1965. František se kvalifikoval – výborným 4. místem ve třídě 125 ccm.

		26 - František Horáček na tzv. trucpodniku - rebelujících závodníků v Hořicích, dne 2.5.1965. František se kvalifikoval – výborným 4. místem ve třídě 125 ccm.

26 - František Horáček na tzv. trucpodniku - rebelujících závodníků v Hořicích, dne 2.5.1965. František se kvalifikoval – výborným 4. místem ve třídě 125 ccm.

		27 -František Horáček na tzv. trucpodniku - rebelujících závodníků v Hořicích, dne 2.5.1965. František se kvalifikoval – výborným 4. místem ve třídě 125 ccm.

27 -František Horáček na tzv. trucpodniku - rebelujících závodníků v Hořicích, dne 2.5.1965. František se kvalifikoval – výborným 4. místem ve třídě 125 ccm.

		28 - František Horáček na tzv. trucpodniku - rebelujících závodníků v Hořicích, dne 2.5.1965. František se kvalifikoval – výborným 4. místem ve třídě 125 ccm.

28 - František Horáček na tzv. trucpodniku - rebelujících závodníků v Hořicích, dne 2.5.1965. František se kvalifikoval – výborným 4. místem ve třídě 125 ccm.